Alle Producten van Polytron zijn 100% vrij van vaste bestanddelen. GEEN: Teflon, grafiet, molybdeen, keramiek, nano-deeltjes..e.t.c
Technisch gesproken met het oog op de manier waarop Polytron Metal Treatment Concentrate (MTC) werkt, moeten we eerst begrijpen over het metaal dat wordt behandeld.
Conventionele smeermiddelen zijn gebaseerd op het behoud van een hoge sterkte en de dikte van de oliefilm, of over de toepassing van een EP (Extreme Pressure) toepassing tussen bewegende oppervlakken om vervroegde slijtage te weerstaan. Bij het vergroten van de wrijvings oppervlakken onder hoge vergroting kan men zien dat deze oppervlaktes eigenlijk vol van “bergen” en “kraters” zijn.
Deze “bergen” doordringen de oliefilm die de passerende wrijvingsvlakken van elkaar scheidt, en met elkaar in botsing zijn. Deze botsingen zijn op microniveau te vertalen. Sommige van deze botsingen veroorzaken kleine metaaldeeltjes. Het afbreken van deze metalen deeltjes op microniveau is te vertalen naar “slijtage“ op microniveau.
Wanneer Polytron wordt toegepast, zal onder warmte en druk, sommige elementen ervan zich metallurgisch impregneren in het oppervlak.
De kristalstructuur van het metaal zelf op zich wordt een extreem glad wrijvingsoppervlak. Door het metallurgisch proces, zal er een zeer dun laagje van het originele materiaal omgezet worden in een veel harder en nieuw soort metaal dat een 100 maal langere levensduur heeft. Deze nieuwe gevormde laag van metaal beschermt het originele “zachtere” metaal eronder van slijtage. Aangezien de beschermende laag zeer dun is (+/- 0,003mm), is deze zeer flexibel (zoals een zeer dunne plaat metaal).
Hoewel tijdens botsingen de beschermlaag het niet mogelijk maakt dat de metaaldeeltjes af breken, worden deze flexibel gemaakt. Het metaal er onder wordt horizontaal geduwd door de horizontale kracht die door botsingen ontstaan. Dus het metaal op de “bergen” wordt “geduwd” in de “kraters” zodat door afvlakking het wrijvings oppervlak resulteert in een glad gepolijst-achtige oppervlak dat een veel lagere wrijvingscoëfficiënt heeft.
Deze geavanceerde technologie, die de vorming van een hard, glad gepolijst oppervlak maakt van het originele wrijvingsmateriaal, is een van de belangrijkste kenmerken die Polytron MTC zo verschillend maakt van andere smeermiddelen op de huidige markt.
Er zijn twee belangrijke redenen voor de verslechtering van de prestaties van de motor:
1. Continu slijtage
2. Vervuilings opbouw rond zuigerveren en andere bewegende motoronderdelen.
Deze twee redenen zijn nauw verwant. Vervuilingen boven bepaalde niveaus, veroorzaken versnelde slijtage van de motor. Op zijn beurt veroorzaakt dit weer een verslechtering van motorprestaties, die zelfs snellere vervuiling doet opbouwen … en zo verder. Daarom is het zo belangrijk om slijtage en vervuiling tegelijkertijd te elimineren.
Polytron is wetenschappelijk ontwikkeld om deze grote problemen te voorkomen, zelfs onder de zwaarste werkomstandigheden. Het is een uitstekend dispergeermiddel dat sludge vast houdt in suspensie, terwijl het voorkomt dat afzetting als lak en vernis zich vasthechten aan motoronderdelen. De oliefilter levensduur wordt verbeterd en de PCV (carterventilatieklep) klep blijft vrij en schoon. Zolang Polytron correct wordt toegepast, zullen motoronderdelen (of delen van een ander materiaal) schoon blijven van alle soorten vervuiling.
In oudere auto`s, reinigt Polytron MTC de binnenzijde van de motor zolang het product wordt gebruikt zoals wordt aanbevolen. Polytron elimineert de slijtage tot 95% of meer van de motor (of ander toepassing)
Deze toepassing samen met de andere kwaliteiten van Polytron Metal Treatment Concentrate (MTC) additief pakket dragen bij tot een 4-7 keer langer olieverversingstermijnen en 4-7 keer langere levensduur van motoren en uitrusting.
Wanneer toegevoegd aan vet, motor of transmissie-olie, zal het Polytron additieven pakketten de slijtage drastisch verminderen in de auto motoren, transmissies, en andere apparatuur (tot 95% of meer), wat weer een aanzienlijk langere levensduur zal geven. Deze lagere wrijving resulteert weer in een lager brandstofverbruik. Tevens zal bij smeermiddel verlies de beschermende laag een tijdelijke bescherming geven tegen uitvallen.
Wanneer er eenmaal in oudere automotoren de slijtage een bepaald punt bereikt heeft zal er een overmatige speling zijn tussen de cilinderwanden en de zuigerveren (als gevolg van de “ruwheid”) met als gevolg gedeeltelijk verlies van de compressie, overmatige olie verbruik wat vervuiling veroorzaakt in de verbrandingsruimte en penetratie van verbrandingsgassen in het oliesysteem. Al het bovenstaande leidt tot een vicieuze cirkel van vermogens afname en overmatige slijtage. Door het gebruik van Polytron zullen de cilinderwanden en de zuigerveren worden “gepolijst” zodat de speling tussen de cilinderwanden en de zuigeroppervlakken worden verkleind waardoor er weer meer compressie beschikbaar is en de prestaties worden gemaximaliseerd (in de meeste gevallen word de compressie volledig hersteld).
Veiligheid – Polytron biedt een tijdelijke bescherming voor uw motor tijdens het verlies van de smering.
Bij nieuwe motoren, zal het gebruik van Polytron de binnenzijde van de motor altijd schoon houden en elimineert tot 95% of meer van de slijtage. In reële termen, de prestaties van de motor worden verbeterd en gehandhaafd op zijn best!, zolang het product wordt gebruikt zoals aanbevolen.
Direct na het aanbrengen van Polytron voor eerst keer in oudere motoren, wordt het binnenste van de motor ontdaan van alle afzettingen. De compressie en de prestaties van de motor worden gemaximaliseerd. Brandstof- en olieverbruik worden tot een minimum beperkt. Slijtage wordt bijna nagenoeg volledig geëlimineerd. De motor werkt stiller en de motor-operationele temperatuur daalt. Ook de olie temperatuur daalt gemiddeld 5-20 gr Celcius. Dezelfde maximale prestatie kunnen worden gehandhaafd zolang Polytron wordt gebruikt zoals aanbevolen.
Maximale prestaties en eliminatie van slijtage kunnen worden bereikt in transmissies, stuurbekrachtigingen, compressors en alle andere toepassingen wat wordt gesmeerd door olie. 10% volume aandeel is voldoende voor de meeste toepassingen.
Bijvoorbeeld: carterinhoud van een auto is 4,7L.
470ml Polytron is nodig (10%)
Polytron Fuel Conditioner – geeft een extra impuls aan de prestaties van een auto / vrachtwagen / motorfiets / aggregaat..ect. Het lost vervuilingen en gom van het brandstofinjectiesysteem, carburateur, inlaatpoorten, kleppen en lifters op. Het houdt de delen van deze systemen schoon zolang Polytron wordt toegepast zoals aanbevolen. Het smeert en elimineert slijtage van de bewegende delen van het inlaattraject en de verbrandingsruimte, brandstofinjectie systeem, kleppen, lifters en carburateurs. Het draagt bij aan veel schoner emissies. De katalysator levensduur wordt verlengt.